- Elsőként szereztünk regisztrációt az országban.
- Közel száz nagyvállalatot és szervezetet auditáltunk eddig.
- Auditjaink a mezőgazdaságtól, a kereskedelmen keresztül az iparig a gazdaság szinte minden szegmensét érintették.
- Biztosan állítható, hogy az ön otthonában található olyan termék, melyet auditált partnerünk állított elő vagy adott el önnek.
- Amennyiben nem így lenne, akkor önöknél ingyen végzünk auditot!
- A feltárt megtakarítási potenciálok összege eddig több, mint 5 milliárd Ft volt.
- Az auditált vállalatok összbevétele 1000 milliárd Ft fölötti.
- Auditált vállalataink kapcsolattartó erőforrásait átlagosan kevesebb, mint 16 óráig (2 nap) kötöttük le.
Axing energetikai audit folyamata
Indító megbeszélés:
Az összes érdekelt fél tájékoztatása az energiaaudit feladatairól, témaköréről, hatásairól és mélységéről, az audit végrehajtásának megtervezése, feladatok és felelősök, kapcsolattartó személyek, esetleges hátráltató körülmények azonosítása.
![Axing energetikai audit indító megbeszélés](https://www.axing.hu/wp-content/uploads/megbeszeles-1-300x300.png)
Audit adatszolgáltatás
A jelentős energia fogyasztók múltbéli, lehetőleg egy azonos naptári évre vonatkozó fogyasztási és költség adatainak (fogyasztás, költség, fajlagos adatok) összegyűjtése, a hiányzó adatok méréssel, vagy becsléssel történő meghatározása, az adatok feldolgozható formába rendezése, az energia fogyasztást befolyásoló és az audit végrehajtását segítő egyéb információk gyűjtése a megbízó adatszolgáltatása alapján.
Nagy tapasztalatunk van az adatszolgáltatás hatékony lebonyolításában. Megbízónk pontos listát kap az energetikai audit lebonyolításához szükségesnek ítélt adatok köréről, amelyeket – amennyiben ez szükséges – harmadik féltől is beszerezzük. Az adatok a lehető legkorábban az AXING-20 energia menedzsment rendszerünkbe kerülnek, könnyen elérhetők, elemezhetők, és biztosítjuk a törvény szerinti adatmegőrzési követelményeket.
![axing_adatgyűjtés_2 Axing audit adatszolgáltatás](https://www.axing.hu/wp-content/uploads/axing_adatgyűjtés_2.png)
Audit struktúra azonosítása
Az adatszolgáltatást követi a telephelyek áttekintő bejárása, amelyet az energetikai audit projektvezetője végez el. A kapott adatok és a bejárás tapasztalatai alapján ennek a lépésnek az eredményeként azonosítjuk az audit határait, a lényeges fogyasztási csoportokat, az energia fogyasztásra lényeges hatással bíró egyéb elemeket, folyamatokat és kialakítjuk az audit eljárásunk végső struktúráját.
![axing_fogaskerekek Axing audit struktúra felépítése](https://www.axing.hu/wp-content/uploads/axing_fogaskerekek.png)
Fogyasztási csoportok értékelése
Az auditálandó szervezet beazonosított jelentős energia fogyasztóinak részletes vizsgálata, amelyet az adott műszaki területen nagy tapasztalattal rendelkező szakemberünk végez. A vizsgálat helyszíni szemlét, vizsgálatot, méréseket is tartalmaz. Ezek alapján, illetve az előzetes információk alapján az energia fogyasztási csoportra
-
- megfogalmazzuk az energia hatékonyságának értékelését,
-
- meghatározzuk az energia teljesítmény mutatót,
-
- meghatározzuk a vizsgált időszak energia fogyasztását és energia költségeit,
- megfogalmazzuk az energia hatékonyságot javító intézkedéseket.
![Axing audit mérés feltérképezés](https://www.axing.hu/wp-content/uploads/axing_adatgyűjtés-300x300.png)
Az audit lezárása
Az audit információinak összesítése, a végleges jelentés elkészítése az előírásoknak megfelelően, a dokumentum hitelesítése, és publikálása a MEKH részére, amellyel a Megbízó törvényes kötelezettségét teljesíti.
Megbízónk igényei szerint az eredményekről összefoglaló prezentációt tartunk, közösen értékeljük az elvégzett munkát, és megtervezzük a további közös lépéseket.
![Axing energetikai audit indító megbeszélés](https://www.axing.hu/wp-content/uploads/megbeszeles-1-300x300.png)
Törvényi háttér
Minden nagyvállalat tevékenysége energetikai jellemzőinek megismerése céljából köteles négyévente energetikai auditálást végeztetni.
Nagyvállalat: a Kkvtv. 4. § (2) bekezdése szerinti partnervállalkozások és a Kkvtv. 4. § (5) bekezdésének figyelmen kívül hagyásával kis- és középvállalkozásnak nem minősülő vállalkozás.
Mentesül a kötelező energetikai auditálás alól az a nagyvállalat, amely az EN ISO 50001 szabványnak megfelelő, akkreditált tanúsító szervezet által tanúsított energiagazdálkodási rendszert működtet.
A vállalkozáscsoport azon tagjának, amely önmagában kis- és középvállalkozásnak minősülne és az auditálás évét megelőző 3 évben az átlagos éves összes energiafogyasztása nem éri el a 3 GWh-t, nem kell kötelező energetikai auditálást lefolytatnia.
Nem kell külön energetikai auditálást lefolytatnia annak a nagyvállalatnak, amely egy vállalkozáscsoport tagja és a vállalkozáscsoport egészére vagy egy részére vonatkozó energetikai audit ezen nagyvállalatra is kiterjed.
A nagyvállalatnak minősülő tulajdonos köteles elvégeztetni a kötelező energetikai auditálás keretében a tulajdonában álló épület vonatkozásában az energetikai auditot.
A nagyvállalatnak minősülő bérlő abban az esetben köteles épületre vonatkozó energetikai auditálást végeztetni, ha a bérlemény alapterülete meghaladja a teljes épület alapterületének 50%-át.
A nagyvállalatoknak a kötelező energetikai auditálást először 2015. december 5-ig kellett elvégeztetnie.
A MEKH 2017. június 30-ig nem szabott ki bírságot a kötelező energetikai auditálás teljesítésének elmaradása miatt.
Annak a nagyvállalatnak, amely 2015. december 5-én energetikai auditálásra volt kötelezett és 2015. december 26. napját követően nem mentesül az auditálási kötelezettség alól, következő alkalommal – az első kötelező energetikai audit elkészítésének időpontjától függetlenül – 2019. december 5-ig kell energetikai auditálást elvégeztetnie.
Az energetikai auditálási tevékenységet az a természetes személy folytathat, aki
- büntetlen előéletű,
- rendelkezik a jogszabályban meghatározott szakirányú végzettséggel,
- rendelkezik legalább 5 év, energetikai területen végzett mérnöki szakmai gyakorlattal,
- valamely regisztráló szervezet által szervezett energetikai auditori szakmai vizsgát teljesítette,
- az energetikai auditálási tevékenység folytatásának szándékát a Hivatalnak bejelentette, a regisztrációs díjat megfizette és nem áll tilalom alatt.
Energetikai auditálási tevékenységet az a gazdálkodó szervezet folytathat, amelynek van az energetikai auditori névjegyzékben szereplő energetikai auditor tagja vagy alkalmazottja.
A MEKH névjegyzéket vezet az energetikai auditálási tevékenység folytatásának szándékára vonatkozó bejelentést tett energetikai auditorokról és energetikai auditáló szervezetekről. A névjegyzék közhiteles hatósági nyilvántartásnak minősül.
Az energetikai auditnak az energiafogyasztással és a – villamos energiára vonatkozó – terhelési profilokkal kapcsolatos naprakész, mért és visszakövethető műveleti adatokra kell épülnie, valamint ki kell terjednie az épületek vagy épületcsoportok, ipari műveletek vagy létesítmények energiafogyasztási profiljának részletes felülvizsgálatára, beleértve a szállítást is.
Az energetikai auditnak – amennyiben az lehetséges – életciklus-költség elemzésre kell épülnie a hosszú távú megtakarítások, a hosszú távú beruházások maradványértékei, valamint a diszkontráták figyelembe vétele érdekében.
Az energetikai auditnak arányosnak és megfelelően reprezentatívnak kell lennie annak érdekében, hogy megbízható képet adhasson az általános energiahatékonyságról.
Az energetikai auditnak ki kell terjednie
- az alkalmazott energiahordozók és költségeik meghatározására,
- a fogyasztási trendek, bázisértékek és fajlagos értékek meghatározására,
- az energiapazarlási pontok megkeresésére és bemutatására,
- a költséghatékonyabb energia-felhasználási módok feltárására és elemzésére, a megújuló energiaforrások alkalmazásának lehetőségére, valamint a fejlettebb üzemeltetési eljárások és esetleges új berendezések bemutatására.
Az energetikai auditnak részletes és hitelesített számításokat kell lehetővé tennie a javasolt energiahatékonyság-javítási intézkedésekre vonatkozóan és számszerűsítenie kell az energiahatékonysági potenciált (potenciális megtakarításokat).
Az energetikai auditnak legalább az alábbi beavatkozási kategóriák szerint kell meghatároznia intézkedéseket:
- beruházást nem igénylő (egyszerű),
- támogatás nélkül is elvárható módon megtérülő (költségoptimális),
- jelenleg csak támogatásokkal reális (költségigényes).
Az energetikai auditornak, illetve energetikai auditáló szervezet általi auditálás esetén az energetikai auditáló szervezetnek az energetikai audit aláírt példányát és az alátámasztó munkarészt a megbízónak át kell adnia.
Az energetikai auditálás elvégzéséről az energetikai auditálás elvégzését követő 30 napon belül az energetikai auditornak és – ha az energetikai auditor energetikai auditáló szervezet keretében látja el tevékenységét – az energetikai auditáló szervezetnek a Hivatal elnökének rendeletében foglalt módon és tartalommal adatszolgáltatást kell teljesítenie.