ENERGETIKAI SZAKREFERENS
Miért választanak minket?
- Az energiahatékonysággal kapcsolatos kötelezettségeit az ön javára fordítjuk.
- Megbízható energia menedzsment rendszert alkalmazunk.
- Adatait maximális diszkrécióval, biztonságosan kezeljük.
- A kötelező adatszolgáltatások terhét minimalizáljuk és levesszük a válláról.
- Több mint 10 éve energetikusi szolgáltatásokat nyújtunk ügyfeleinek.
Törvényi háttér
Energetikai szakreferens kötelezettség pontos megfogalmazása:
Minden gazdálkodó szervezet amelynek a tárgyévet megelőző 3 évben az éves energiafelhasználásának átlaga meghaladja a
a) 400 000 kWh villamos energiát, vagy
b) 100 000 m 3 földgázt, vagy
c) 3 400 GJ hőmennyiséget,
energetikai szakreferens igénybevételére köteles.
A vállalkozásnak legalább egy, tőle munkajogilag és társasági jogilag független energetikai szakreferenst kell igénybe vennie.
A “gazdálkodó szervezetnek” körét az 1952. évi III. tv. 396. §-a határozza meg:
E törvény alkalmazásában gazdálkodó szervezet a gazdasági társaság, az európai részvénytársaság, az egyesülés, az európai gazdasági egyesülés, az európai területi társulás, a szövetkezet, a lakásszövetkezet, az európai szövetkezet, a vízgazdálkodási társulat, az erdőbirtokossági társulat, az állami vállalat, az egyéb állami gazdálkodó szerv, az egyes jogi személyek vállalata, a közös vállalat, a végrehajtói iroda, a közjegyzői iroda, az ügyvédi iroda, a szabadalmi ügyvivői iroda, az önkéntes kölcsönös biztosító pénztár, a magánnyugdíjpénztár, az egyéni cég, továbbá az egyéni vállalkozó. Az állam, a helyi önkormányzat, a költségvetési szerv, az egyesület, a köztestület, valamint az alapítvány gazdálkodó tevékenységével összefüggő polgári jogi kapcsolataira is a gazdálkodó szervezetre vonatkozó rendelkezéseket kell alkalmazni.
- a) Figyelemmel kíséri a megrendelő energiafelhasználásának változásait, valamint az energiahatékonysági intézkedések megvalósítását.
- b) Közreműködik a 2015. évi LVII. törvény az energiahatékonyságról 22/C § által előírt kötelező adatszolgáltatás elkészítésében tárgyévet követő év június 30-ig a MEKH irányába.
- c) Az igénybevételére köteles gazdálkodó szervezet számára havi jelentést készít tevékenységéről, az igénybevételére köteles gazdálkodó szervezet tárgyhavi energiafogyasztásának mértékéről és annak értékeléséről a korábbi fogyasztási adatok, beruházások, fejlesztések, valamint egyéb körülmények tükrében,
- d) Összefoglaló éves jelentést készít az igénybevételére köteles gazdálkodó szervezet számára készített havi jelentések alapján a tárgyévet követő év május 15-ig a végrehajtott energiahatékonysági fejlesztések, alkalmazott üzemeltetési megoldások által elért energiamegtakarítási eredményekről, amelyet az igénybevételére köteles gazdálkodó szervezet május 31-ig honlapján közzétesz.
- e ) Szakmai megfigyelőként és tanácsadóként részt vesz a rendszeres energetikai auditálás lefolytatásában, valamint az EN ISO 50001 szabvány szerinti energiagazdálkodási rendszer kialakításában és működésének figyelemmel kísérésében.
- f) Javaslatokat fogalmaz meg energiahatékony üzemeltetési megoldásokkal, energiahatékonysági fejlesztési lehetőségekkel kapcsolatban.
- g) Gondoskodik a végrehajtott energiahatékonysági fejlesztések, alkalmazott üzemeltetési megoldások által elért energiamegtakarítási eredmények kimutatásáról.
- h) Ellátja az energia beszerzéssel, energiabiztonsággal, energiahatékonysággal kapcsolatos, hatáskörébe utalt feladatokat.
A 2016. évi CXXXVIII. törvény az egyes klímapolitikai és zöldgazdaság fejlesztési tárgyú törvények módosításáról a kihirdetését követő 16. napon, azaz 2016. december 21-én lép hatályba. A szakreferens bejelentése tehát 2016. december 21-től kötelező az érintett gazdálkodó szervezetek számára.
A MEKH 2017. június 30-ig nem szabott ki bírságot az energetikai szakreferens igénybevételéről szóló bejelentés elmulasztása miatt.
Az energetikai szakreferenst igénybe vevő gazdálkodó szervezet 30 napon belül tájékoztatja a MEKH-t az energetikai szakreferens igénybevételével kapcsolatos adatokról, valamint az adatokban beállt egyéb változásokról.
Energetikai szakreferens természetes személy vagy gazdálkodó szervezet lehet.
Energetikai szakreferens az a természetes személy lehet, aki
- a) rendelkezik a jogszabályban meghatározott szakirányú végzettséggel;
- b) rendelkezik legalább 3 év, energetikai területen szerzett mérnöki szakmai gyakorlattal;
- c) az energetikai auditori szakmai vizsgát teljesítette.
A természetes személy energetikai szakreferensnek éves továbbképzésen kell részt vennie és ötévente szakmai megújító vizsgát kell tennie.
A gazdálkodó szervezet energetikai szakreferensnek akkor minősül, ha vele az energetikai szakreferensi tevékenység végzésére jogosult (alkalmas) természetes személy munkaviszonyban, munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban vagy társasági jogi jogviszonyban áll.
A szakreferens alkalmasságának ellenőrzése a bejelentő kötelezettsége.
2020. január 16-án megjelent az energetikai szakreferens igénybevételére köteles gazdálkodó szervezetek által telepítendő almérők telepítési pontjainak, valamint az almérők alkalmazásával történő mérés minimális követelményeinek meghatározásáról szóló 1/2020. (I. 16.) MEKH rendelet. Az energetikai szakreferens feladata az almérők által mért fogyasztási adatok nyilvántartása az energetikai folyamatok és megtakarítások nyomon követése érdekében és ezeket a mért fogyasztási adatokat a havi és éves szakreferens riportokban szerepeltetnie kell.
A rendelet szövege az alábbi linken olvasható: 1/2020. (I. 16.) MEKH rendelet
A rendelet szerint 2021. január 1-től az energetikai szakreferens igénybevételére kötelezett gazdálkodó szervezetek kötelesek legalább negyedóránkénti mérésre, valamint a mérési adatok tárolására és továbbítására alkalmas mérőket felszereltetni a 100 kW feletti névleges teljesítményű önálló villamos berendezésekre (különösen a kompresszorok, motorok, szivattyúk, egyéb hajtások és technológiai berendezések), illetve a 140 kW feletti névleges elektromos teljesítményű hőtermelő és klímaberendezésekre. Az egy betáplálási ponton keresztül megtáplált és technológiai sorba állított berendezésekre -az előző két kategória eszközeit figyelmen kívül hagyva-, amelyek esetében a beépített legnagyobb egyidejű teljesítményigény meghaladja a 200 kW-ot szintén hasonló almérőt kell felszereltetni.
Fontos, hogy a rendelet abban az esetben írja elő az almérő kötelező felszerelését, ha a fenti villamosenergia felhasználási pontokon a villamosenergia felhasználás alacsonyabb is lehet a névleges teljesítménynél illetve a szabályozás vagy vezérlés alapján az érintett berendezések működésüket képesek leállítani, amit üzemóra-számláló nem rögzít.
Az előírt almérő felszerelési kötelezettség alól kivételt képeznek azok a berendezések, amelyek üzemideje a tárgyévet megelőző három év átlagában a 2000 üzemóra/év értéket nem haladja meg.
A rendeletalkotó 2022. január 1-től a minimum berendezés teljesítményeket már a jelenlegi rendeletben szigorítja, azaz ettől a dátumtól az alábbi kötelezettség él:
A rendelet szerint 2022. január 1-től az energetikai szakreferens igénybevételére kötelezett gazdálkodó szervezetek kötelesek legalább negyedóránkénti mérésre, valamint a mérési adatok tárolására és továbbítására alkalmas mérőket felszereltetni a 50 kW feletti névleges teljesítményű önálló villamos berendezésekre (különösen a kompresszorok, motorok, szivattyúk, egyéb hajtások és technológiai berendezések), illetve a 70 kW feletti névleges elektromos teljesítményű hőtermelő és klímaberendezésekre. Valamint azokra az egy betáplálási ponton keresztül megtáplált és technológiai sorba állított berendezésekre -az előző két kategória eszközeit figyelmen kívül hagyva-, amelyek esetében a beépített legnagyobb egyidejű teljesítményigény meghaladja a 100 kW-ot, figyelmen kívül hagyva azokat a berendezéseket, amelyek üzemideje a tárgyévet megelőző három év átlagában a 1000üzemóra/év értéket nem haladja meg.
Az Axing Kft. felkészült és nagy gyakorlattal rendelkezik a fenti kötelezettség bármilyen szintű megvalósítására.